Toegankelijkheidsverklaring Website Mijnvergelijker.be

Laatst bijgewerkt: 19/06/2025

Bij Mijnvergelijker.be vinden we het belangrijk dat onze website en diensten voor iedereen toegankelijk zijn, inclusief mensen met een beperking. We streven ernaar om te voldoen aan de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act) en de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 op niveau AA.

I. Welke diensten levert onze website waar de EAA op van toepassing is?

Mijnvergelijker.be is bedoeld voor een breed publiek en biedt informatie en diensten aan iedereen. De website biedt de mogelijkheid om op een transparante en onafhankelijke manier vaste kosten te vergelijken voor financiën, energie, verzekeringen, telecom en ziekenfondsen. 

De EAA van toepassing aangezien diensten worden geleverd met het oog op het afsluiten van een overeenkomst.

II. Hoe werken de diensten die aan EAA moeten beantwoorden

Mijnvergelijker.bewil de consument helpen weloverwogen keuzes te maken om te besparen op energie, telecom, verzekeringen, financiële producten en ziekenfondsen. Dit dankzij onafhankelijke, transparante en betrouwbare vergelijkingen. Mijnvergelijker.be biedt een vergelijker voor elk product, waar de consument de resultaten kan filteren en sorteren om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen.

Een gedetailleerde uitleg per onderdeel is terug te vinden onder https://www.mijnvergelijker.be/hoe-werken-we.

III. Welke inspanningen leveren wij om onze website toegankelijk te maken?

Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, namen we onder andere de volgende maatregelen:

A. Waarneembaar

(Informatie en componenten zijn op verschillende manieren waarneembaar)

  • Betekenisvolle volgorde: de gebruikte hulpmiddelen zorgen ervoor dat de inhoud van onze website in de correcte volgorde wordt weergegeven.
  • Begrijpelijke instructies: onze instructies zijn voor iedereen begrijpelijk.
  • Draaibare inhoud: de inhoud van het scherm draait mee met de weergave van het toestel.
  • Duidelijke invoervelden: bij invoervelden maken we duidelijk wat we van de gebruiker verwachten (bvb. automatisch e-mailadres invullen)
  • Voldoende kleurcontrast: we zorgen voor een sterk contrast tussen tekst en achtergrond, zodat ook mensen met een visuele beperking of kleurenblindheid de tekst beter kunnen lezen.
  • Flexibele tekstgrootte en zoomfunctionaliteit: gebruikers kunnen de tekstgrootte aanpassen of inzoomen (tot 200%), zonder verlies van functionaliteit of leesbaarheid.
  • Echte tekst: we gebruiken geen afbeeldingen om tekst weer te geven.
  • Zichtbare inhoud: we zorgen ervoor dat de tekst nog steeds helemaal zichtbaar is wanneer deze wordt vergroot.
  • Voldoende contrast: de inhoud op het scherm heeft een voldoende contrast met de omliggende kleur.
  • Afstand tussen tekst: we zorgen voor voldoende afstand tussen alinea’s, woorden en letters, zodat mensen met dyslexie sneller kunnen lezen.

B. Bedienbaar

(Gebruikers moeten alle functionaliteiten kunnen bedienen)

  • Voldoende tijd om taken uit te voeren: gebruikers krijgen voldoende tijd om formulieren in te vullen of acties uit te voeren zonder dat sessies abrupt verlopen.
  • Bewegende onderdelen: we maken het mogelijk om bewegende onderdelen op het scherm te pauzeren, te stoppen of te verbergen.
  • Vermijden van flitsende elementen: we beperken het gebruik van knipperende of snel bewegende inhoud om bvb. epileptische aanvallen te voorkomen.
  • Duidelijke titels: elk scherm heeft een duidelijke titel, die gebruikers vertelt op welk scherm ze zich bevinden en wat ze kunnen doen.
  • Voorspelbare en consistente navigatie: we zorgen ervoor dat menu’s en bedieningselementen op een logische en consistente manier functioneren op alle pagina’s.
  • Duidelijke links: links zijn duidelijk, ook zonder de omliggende inhoud. Gebruikers kunnen met hulpmiddelen een overzicht van links op het scherm opvragen.
  • Meerdere manieren: schermen in een website kunnen op meerdere manieren worden bereikt.
  • Koppen en labels: onze koppen en labels zijn duidelijk, zodat gebruikers met een schermlezer via koppen kunnen navigeren.
  • Grootte van het aanwijsgebied:  de elementen op onze website zijn groot genoeg en staan op voldoende afstand van elkaar, zodat de gebruikers hen makkelijk kunnen activeren.

C. Begrijpelijk

(Informatie en bediening moeten eenvoudig te begrijpen zijn)

  • Taal instellen: de taal is voor alle inhoud ingesteld.
  • Taal wijzigen: er kan tussen talen worden gewisseld, als er inhoud in meerdere talen te lezen is. 
  • Dezelfde navigatie: de navigatie zit op elk scherm op dezelfde plek.
  • Dezelfde functies: icoontjes hebben op elk scherm dezelfde functie.
  • Fouten aangeven: we geven aan wanneer gegevens fout worden ingevuld.
  • Duidelijke instructies:we geven duidelijke instructies wanneer gebruikers gegevens moeten invullen.
  • Oplossingen voorstellen: we stellen oplossingen voor om fout ingevulde gegevens te verbeteren.
  • Fouten voorkomen: we zorgen ervoor dat fouten bij inzendingen kunnen worden voorkomen.

D. Robuust

(Compatibiliteit met verschillende technologieën en toekomstige ontwikkelingen)

  • Foutloze code: we zorgen ervoor dat de broncode van de website  geen fouten bevat en geen verouderde functie gebruikt.
  • Rol en naam: alle interactieve elementen hebben een juiste naam en rol.
  • Statusmeldingen: we geven deze ook door aan hulpmiddelen.
  • Ondersteuning voor verschillende browsers en apparaten: onze website is functioneel op zowel desktops, tablets als mobiele apparaten, ongeacht het besturingssysteem.
  • Grootte van het aanwijsgebied:  de elementen op onze website zijn groot genoeg en staan op voldoende afstand van elkaar, zodat de gebruikers hen makkelijk kunnen activeren.

IV. Zijn er nog verbeteringen mogelijk?

We streven ernaar om volledig te voldoen aan de WCAG 2.1 niveau AA-normen. Hoewel we veel inspanningen leveren, kan het zijn dat bepaalde onderdelen nog verbeterd moeten worden. We blijven werken aan verdere optimalisatie van de toegankelijkheid. We blijven ook onze toegankelijkheidsfuncties testen en verbeteren om te streven naar compatibiliteit met nieuwe technologieën.

V. Hoe kan je een toegankelijkheidsprobleem melden?

Ondervind je een probleem bij het gebruik van onze website? Laat het ons weten! We waarderen je feedback en zoeken graag samen naar een oplossing. Je kan ons contacteren via:

  • e-mail: info@mijnvergelijker.be
  • telefoon: +32 (0) 2 808 82 50 
  • post: Mijnvergelijker, DPG Media NV – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen

Ben je niet tevreden met de afhandeling van je melding? Neem dan contact op met de 

  • FOD Economie (e-handelsdiensten) 
  • Vlaamse regulator voor de Media (VRM) (diensten die toegang verschaffen tot televisiediensten).