Een sterretje in je voorruit: wanneer betaalt je autoverzekering de herstelling terug?

Garagisten halen een sterretje uit de vooruit van een auto.
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen

Een sterretje in je voorruit kleiner dan een muntstuk valt makkelijk te repareren. Maar komt je verzekering sowieso altijd tussen bij de reparatie? En wat als je het niet laat herstellen? Mijnvergelijker.be zoekt het uit.

Ongeveer 20 procent van de schadeaangiften in autoverzekeringen gaat over glasbreuk. De laatste jaren zien verzekeraars wel een dalende trend in aangiften van ruitschade. Ramen in nieuwere wagens zijn veel steviger dan vroeger, omdat ze aan de carrosserie gelijmd zijn. Ook de tegenwoordig minder strenge winters zorgen ervoor dat het wegdek minder beschadigd geraakt. Daardoor waren er minder opspringende steentjes die autoruiten konden beschadigen.  Tot slot zijn we sinds de coronacrisis minder onderweg, waardoor we minder schade hebben.

Rode kaart

Sinds 2018 zorgt een klein sterretje buiten je gezichtsveld ook voor een rood keuringsbewijs. Hiervoor moet het sterretje in je voorruit een diameter van meer dan 20 mm hebben en de barst een lengte van 50 mm in de twee lagen van gelaagd glas of in een paneel. 

Herstellen of vervangen?

Omdat je voorruit met de carrosserie verlijmd is, vangt deze ook schokken op wanneer je door een put in het wegdek rijdt. Daardoor kan een sterretje groter worden of je ruit volledig barsten. Daarom daarom herstel je beter het sterretje. 

Een sterretje in je voorruit kleiner dan een muntstuk van 2 euro en de inslag op zich op meer dan 6 centimeter van de rand bevindt, valt makkelijk te repareren. Een sterretje kleiner dan een muntstuk van twee euro laten herstellen, kost zo’n 150 euro. De voorruit laten vervangen kost gemiddeld vijf keer meer. Voor een exacte prijs vraag je best een offerte bij een hersteller. De kosten zijn immers afhankelijk van het merk en model van je wagen. De hersteller injecteert het sterretje met een hars die de voorruit zijn originele sterkte terug geeft. Dit neemt zo’n 45 minuten tijd in beslag.

Meer techniek, dure ruit

De voorruit van de nieuwste automodellen zit tegenwoordig boordevol techniek. In 2021 was zo’n 22 procent van de nieuwe auto’s in België uitgerust met een frontcamera achter de voorruit. Die herkent verkeersborden en maakt beelden voor het automatisch noodremsysteem en de rijvakbewaking. Als je de voorruit vervangt, moeten ook de sensoren en camera’s opnieuw worden afgesteld zodat de rijhulpsystemen goed blijven werken.

Geen invloed op schadevrije jaren

Is je auto verzekerd met een mini– of full omnium verzekering, dan is ruitschade gedekt. Verzekeraars werken vaak met erkende herstellers, zodat je franchise vervalt. De verantwoordelijke moet de schade meestal betalen.  Glasbreuk heeft geen invloed op je schadevrije jaren. Je autoverzekering zal hierdoor dus niet duurder worden.

Ben je nog op zoek naar een geschikte autoverzekering? Via onze website vergelijk je snel de beste verzekeraars. Zo weet je precies welke verzekeraar geschikt voor je is.