Verkoop van personenwagens aan een lichte opmars bezig

Autodealer verkoopt auto en geeft sleutels af aan koppel
blank
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen
vergelijk hier autoverzekeringen

2020 is tot nu toe geen goed jaar geweest voor de autosector. Ze zijn hierin natuurlijk niet alleen, want de COVID-19-crisis heeft haar sporen achtergelaten in vele sectoren. Nu de maatregelen opnieuw versoepelen kan de autosector aan zijn herstel beginnen. Wat zijn de resultaten van de eerste maanden zonder lock-down?

Autoverkoop in de maand juni

Iedere nieuwe of tweedehands auto die wordt aangekocht moet ingeschreven worden bij de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen). Het aantal inschrijvingen toont aan of de verkoop van auto’s gestegen of gedaald is, dus laten we deze cijfers eens onder de loep nemen. In mei was de situatie nog onheilspellend met een daling van 30,4% in het aantal inschrijvingen ten opzichte van mei 2019. Maar er valt een positieve trend te bemerken voor de maand juni. Een stijging van maar liefst 10,3% ten opzichte van juni 2019 voor wat betreft het aantal inschrijvingen van personenwagens. De autosector is dus voorzichtig aan een inhaalmanoeuvre begonnen. Volgens Febiac zouden de grote verliezen van de voorbije maanden weliswaar maar voor de helft worden gecompenseerd. Hoe komt dit? 

Hoe denken mensen over de aankoop van een wagen?

De matige verkoopcijfers van juni kunnen mogelijk verklaard worden door de aankoopintentie van de Belgische bevolking. De UCL (Université Catholique de Louvain) heeft in opdracht van Febiac en Traxio een enquête afgenomen bij 2.471 websitebezoekers van Gocar.be en AutoTrends. Daaruit blijkt dat 1/3de (33%) aangeeft de aankoop van een auto uit te stellen met zes maanden. Bij gezinnen die economisch getroffen zijn door de corona crisis zegt zelfs de helft van de ondervraagden dat ze hun aankoop willen uitstellen. De toekomst zal uitwijzen of de situatie zich verder stabiliseert. Veel zal uiteraard afhangen van de maatregelen die de komende weken en maanden al dan niet opnieuw verstrengen. Als er ontslagen met gepaard gaan dan zal de koopkracht opnieuw dalen. 

Voordelen voor de consument

Deze tendensen zijn in lijn met andere Europese landen. De cijfers van mei tonen aan dat de nieuwverkoop van personenwagens in heel Europa gedaald is met maar liefst 52,3% ten opzichte van mei 2019. Maar heeft deze situatie ook voordelen? Wat betekent dit nu voor de consument? Interessante prijzen luidt het antwoord. Er is namelijk heel wat overstock, waardoor er interessante kortingen kunnen worden gegeven voor bepaalde modellen. Een deel van de productie heeft echter ook stilgelegen, daardoor geldt voor bepaalde automodellen net een langere wachttijd. Stel je aankoop dus beter niet te lang uit om nog langere wachttijden te voorkomen. 

Uitdagingen in 2020

Niet alleen de coronacrisis vormt een enorme uitdaging voor de autosector. Daarnaast zijn milieumaatregelen zoals emissiezones een hot topic. Enkel een doorgedreven samenwerking met verschillende actoren uit de industrie en overheden kunnen de problemen rond, bijvoorbeeld emissiezones en vlot verkeer, aanpakken. Dit moet bovendien aan de hand van een gestructureerd plan gebeuren waarbij nieuwe technologieën zoals 5G voor intelligente mobiliteit kunnen zorgen. Uitdagingen die niet verdwijnen en waar overleg tussen privé en publieke sector onmisbaar is.