Belg surft drie keer meer, maar betaalt vier keer minder voor mobiele data

De Belgische consument verbruikt op vijf jaar tijd ruim drie keer meer mobiele data, goed voor een gemiddelde van 10,1 GB per maand. Dat blijkt uit een recent marktrapport van telecomwaakhond BIPT. Terwijl we meer mobiele data verbruiken, dalen de prijzen voor mobiele abonnementen spectaculair. Wie zijn verbruik kent en slim vergelijkt, kan dus fiks besparen.
In 2019 had een gemiddelde Belg nog genoeg aan 3 GB mobiele data per maand, vandaag is dat al 10,1 GB. Hoewel we meer verbruiken, betalen we we minder voor mobiele data. Volgens het BIPT kostte een abonnement met 10 GB data in 2019 gemiddeld nog 38,60 euro per maand. Zelfs voor 5 GB betaalde je toen 26 euro. Vandaag volstaat 10 euro voor een gemiddelde dataverbruik.
Van 38 naar 9 euro
Bij hey! betaal je 9 euro voor 25 GB en onbeperkt bellen. Ook andere spelers zoals yoin (25 GB voor 10 euro), Mega (25 GB voor 12 euro) en Mobile Vikings (30 GB voor 15 euro) bieden ruime databundels voor een scherpe prijs.
Wie liever bij zijn vertrouwde operator blijft, is vandaag ook goedkoper af. Bij Orange betaal je 14 euro voor 10 GB en bij Proximus 19,99 euro. Telenet biedt met 20 GB voor 22,29 euro eveneens een veel scherper tarief dan vroeger.
Providers spelen in op ons telecomgedrag
Die prijsdaling is geen toeval. Het aantal simkaarten met actief datagebruik steeg op vijf jaar tijd met 15 procent tot ruim 11,5 miljoen. Klanten bellen meer, gemiddeld 148 minuten per maand tegenover 126 in 2019. We versturen veel minder sms-berichten. Het aantal is gekrompen van 152 naar 60 per maand. Grote databundels zijn nu de kern van elk modern abonnement.
Providers spelen hier handig op in met steeds grotere databundels tegen verrassend scherpe prijzen. De komst van nieuwe prijsbrekers als hey!, yoin en Mega heeft de concurrentie aangewakkerd en voor een nieuwe dynamiek op de markt gezorgd, bevestigt het BIPT.
Vergelijk telecom en betaal minder
De conclusie is duidelijk: je betaalt vandaag tot vier keer minder voor dezelfde hoeveelheid data als vijf jaar geleden. Bovendien krijg je er vaak nog een pak meer data en onbeperkt bellen bovenop.
Ben jij dus al sinds 2019 klant bij dezelfde operator en heb je je abonnement nooit gewijzigd? Dan is de kans groot dat je vandaag te veel betaalt voor te weinig data. Bestaande klanten worden namelijk niet altijd automatisch overgezet naar de voordeligste, nieuwe formules. Neem je abonnement daarom regelmatig onder de loep.
Nieuwsgierig hoeveel jij kan besparen? Vergelijk in enkele klikken alle mobiele abonnementen in België op Mijnvergelijker.be en ontdek je besparing.
Lees meer over Vergelijken