Blog Vergelijken Overstappen van telecomprovider: vijf fabels en feiten over jouw overstap

Overstappen van telecomprovider: vijf fabels en feiten over jouw overstap

Mama en dochter zitten met hun hond op tapijt terwijl je ze een goedkoper mobiel abonnement afsluiten.
20.11.2025 20.11.2025
Felix Ferret
3 min

Ongeveer een kwart van de Belgen denkt eraan om dit jaar over te stappen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het onderzoeksplatform Telecompaper. Toch durven veel mensen de stap niet te zetten. Dat is logisch, want je doet het niet elke dag. Maar wat moet je echt weten? En waar maak je je zorgen over zonder dat het nodig is? Wij maken een einde aan de misverstanden.

1. Je verliest je gsm-nummer: fabel

Je verliest je gsm-nummer niet als je van operator verandert. Je krijgt altijd de vraag of je je oude nummer wil behouden of een nieuwe nummer wil.  Je moet hiervoor en document ondertekenen of online enkele stappen doorlopen. Je nieuwe provider sluit het abonnement met je oude provider af en start je nieuwe abonnement. Je hebt wel een nieuwe simkaart nodig. Het gaat dan om een fysiek kaartje of een e-sim. Een e-sim is vaak gratis voor nieuwe klanten en laat je meteen je nieuwe nummer gebruiken.

2. Je verliest je e-mailadres: fabel

Bij Telenet of Proximus kan je gratis aanvragen om je oude e-mailadres op @telenet.be of op @skynet.be te blijven gebruiken. In theorie zijn er dan twee keuzes:

  • Je blijft nog 18 maanden lang gratis je e-mailadres gebruiken
  • Je operator sluit je e-mailadres toch af. In dit geval komen al je e-mails de volgende 18 maanden automatisch op een door jou gekozen, nieuw mailadres terecht. Na die 18 maanden mag de operator 1,50 euro per maand vragen voor het behoud van je oude e-mailadres.

Momenteel vragen Telenet en Proximus geen geld voor het behoud van je oude e-mailadres. Je mag dus over de hele lijn je e-mailadres gratis verder gebruiken. Toch is het beter om voor een e-mailadres te kiezen dat niet naar een provider verwijst, mochten de telecomspelers ooit wel een vergoeding vragen.

3. Soms moet je een opzegvergoeding betalen: feit

Kreeg je een cadeau, zoals een goedkope smartphone, een luidspreker of een laptop bij je abonnement? Dan moet je de restwaarde van dat toestel betalen als je je abonnement opzegt, bijvoorbeeld binnen de 24 maanden. Operatoren mogen ook een vergoeding aanrekenen als je je contract van een bepaalde duur opzegt binnen de zes maanden.

Controleer altijd of je een vergoeding bij overstap moet betalen. Het goede nieuws is dat je, als je al lang klant bent, bijvoorbeeld drie jaar, meestal niets hoeft te betalen om op te zeggen. Je ontvangt nog wel een eindfactuur met de kosten voor je laatste verbruik, zoals aangekochte films. Voor extra tv-pakketten (entertainmentpakketten) geldt meestal een contract van één maand. Zeg je op in die eerste maand, dan betaal je de resterende dagen daarvan.

4. Je moet nog even de baan op: feit

Zeg je je abonnement op? Dan vraagt je provider je om alle gehuurde spullen terug te sturen. Dit gaat om de decoder en de afstandsbediening (als je een tv-abonnement had), of de modem en wifiboosters als je van internetprovider verandert. Zoek een doos en inpakmateriaal, verpak de gehuurde spullen en lever deze in bij een postkantoor of verkooppunt. Dit hoort bij de overstap.

5. Je bespaart honderden euro’s: feit

Veranderen van provider loont altijd. Op Mijnvergelijker.be ontdek je snel dat je voor een internetsnelheid van 100 Mbps, een mobiel abonnement met 20 GB en een ruim tv-aanbod via decoder bij Telenet 90,92 euro per maand betaalt (Telenet Easy Internet met Telenet TV iconic en Telenet Mobile 20 GB). De prijs voor een vergelijkbare formule bij Proximus, Flex+ met TV en Mobile Easy, is quasi gelijk (90,99 euro), maar door een welkomstkorting voor nieuwe klanten betaal je de eerste zes maanden maar 65,99 euro. Je krijgt nog eens 60 euro cashback als je je nieuwe contract afsluit via Mijnvergelijker.be.

Zo betaal je tijdens het eerste jaar bij Proximus – en dankzij gratis installatie – 881,88 euro. Blijf je bij Telenet, dan betaal je 1.091,04 euro tijdens datzelfde jaar. Je hebt een eenmalige besparing van 209,16 euro. Het kan nog interessanter als je bijvoorbeeld kiest voor een tv-app in plaats van een decoder. Bij Scarlet betaal je dan 50 euro per maand zonder korting, voor Trio Mobile Cherry 20 GB. Dat is – zonder de eenmalige installatiekosten van 29 euro – amper 600 euro per jaar.

 

Vergelijk telecom en bespaar!
Vergelijk telecom en bespaar!
Ben je op zoek naar een voordelig telecomcontract? Via Mijnvergelijker.be vergelijk je eenvoudig de verschillende telecomproviders en stap je eenvoudig over.

Lees meer over Vergelijken