Vanaf 2026 gelden er in het Vlaams Gewest een aantal nieuwe regels voor de autokeuring. Die hebben ook een grote invloed voor wie een tweedehandswagen koopt. Maar is dat in je voor- of nadeel? Mijnvergelijker.be analyseert de maatregelen en geeft tips om veilig een occasie te kopen.
Vlaams Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil de autokeuring in Vlaanderen hervormen. In het verleden waren deze keuringscentra niet altijd even vriendelijk en liepen de wachttijden vaak hoog op. Ze zegt dat de oorzaak van deze problemen bij de monopoliepositie van de keuringscentra, die vaak in handen zijn van familiale bedrijven, ligt.
De belangrijkste maatregel komt eraan in 2028. Vanaf dat jaar hoef je voor de autokeuring niet meer naar een speciaal keuringscentrum. Je mag je auto dan ook laten keuren bij een erkende garage. Momenteel voert de minister al enkele maatregelen in om het voor het automobilist nu al makkelijker te maken.
Dit verandert er vanaf 2026
Keuring voor verkoop tweedehandswagen afgeschaft
Vanaf de zomer van 2026 hoef je niet meer naar de autokeuring als je je auto wil verkopen. Omdat de tweedehandskeuring wordt afgeschaft, is een nieuw keuringsbewijs niet meer nodig als je je wagen op de markt wil brengen. Een nog geldig keuringsbewijs en de Car Pass volstaan.
Auto’s moeten tweejaarlijks naar de keuring
Vanaf 2026 moeten alle auto’s in Vlaanderen maar om de twee jaar nog naar de keuring. Tot nu toe gold dat enkel voor auto’s die tot 6 jaar oud waren, en maximaal 160.000 km op de teller hadden. Nu wordt de tweejaarlijkse keuring dus uitgebreid naar auto’s tot maximaal 10 jaar oud.
Geen aparte trekhaakkeuring meer
Vanaf 2026 hoef je ook niet meer naar de autokeuring als je op een gekeurde auto een trekhaak laat monteren. Tot nu moest je enkel voor die trekhaak een aparte keuring ondergaan.
Gevolgen voor wie een tweedehandsauto koop
Niet elke koper van een tweedehandsauto is even enthousiast over de versoepeling die de nieuwe regels bieden. Vroeger had je als consument door de technische keuring min of meer de garantie dat de auto die je kocht op het moment van de verkoop helemaal in orde was. Dat verdwijnt dus met het wegvallen van de tweedehandskeuring.
De Car-Pass geeft je nog wel een richtlijn over het schadeverleden van de auto, maar je hebt geen zekerheid over de technische toestand van de auto die je koopt. Het is dus belangrijker dan ooit om je tweedehandsauto te kopen bij een betrouwbare verkoper, die je bovendien ook garantie op je aankoop kan geven.
Verschil kopen van tweedehandsauto bij particulier of bij een professionele handelaar
Of je een tweedehandsauto koopt bij een particulier of een professionele handelaar hangt af van je persoonlijke situatie.
- Professionele handelaar: heb je het nodige budget, kies dan een directiewagen. Je betaalt meer, maar vaak heeft deze auto slechts een beperkt aantal kilometers. Bovendien heb je recht op één jaar wettelijke garantie. Dat geldt trouwens bij alle tweedehandsauto’s die je bij een professionele autohandelaar koopt. Als je de eerste zes maanden na aankoop een beroep doet op de garantie, dan krijgt de verkoper eerst de kans om de auto te herstellen of om te ruilen. Lukt dat niet, dan kun je de verkoop laten annuleren en je geld terugvragen.
- Particulier: bij een verkoop tussen twee particulieren geldt de garantiewetgeving niet. Je hebt dus alleen de Car-Pass die je zicht geeft op het verleden van de auto.
