Tweedehands elektrische auto kopen: hierop moet je letten

Man kuist de carosserie van zijn auto
blank
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen

Niet enkel benzine- of dieselwagens vind je tegenwoordig op de tweedehandsmarkt. Ook elektrische auto’s kan je tegenwoordig al tweedehands kopen. Maar wat zijn de aandachtspunten waarmee je zeker rekening moet houden als je een elektrische auto tweedehands koopt. Mijnvergelijker.be zette ze voor jou op een rijtje. 

1. Koop bij een erkende dealer

Kies je beter voor een particulier of erkende dealer? Wie bij een erkende dealer koopt, betaalt doorgaans meer, maar geniet ook van meer zekerheid. 

Dealers en professionele verkopers moeten je garantie van minstens één jaar geven op je auto. Niet onbelangrijk als het om de batterij gaat! En uiteraard hebben die professionals een reputatie te verdedigen. In de toekomst wil iedereen een elektrische wagen, en dus is het voor hen zaak een zeer goed imago op te bouwen. Oplichterij draagt daar niet toe bij.

Als je bij een particulier koopt is het risico veel groter. En particulier hoeft geen garantie te geven, en dus is er enkel het document van de technische keuring en de verplichte Car-Pass als ‘garantie’. 

2. Check de leeftijd van de wagen

Net zoals een klassieke auto vermindert een e-auto elk jaar in waarde. Dat heeft te maken met de slijtage, niet alleen van het koetswerk maar zeker ook van de batterij. Dat is meteen het ‘kritieke punt’ van een elektrische wagen. Door snelladen bijvoorbeeld neemt de capaciteit van de batterij stelselmatig af.

Algemeen gaat men ervan uit dat een batterij elk jaar 2% van haar capaciteit verliest. Na vijf jaar heeft een batterij dus maar een actieradius van 90% meer. Daarom leggen sommige fabrikanten een bepaalde ‘garantielimiet’ op aan hun batterijen. Dat wil zeggen dat ze bijvoorbeeld na 8 jaar of 160.000 km niet meer onder de garantie vallen. 

3. Check de kilometerstand en de batterij via de Car-Pass

Dit verplichte document mag niet ouder zijn dan twee maanden, en geeft de kilometerstand weer op verschillende data. Hoe meer kilometerstanden er vermeld staan, hoe meer zicht je hebt op het verleden van de auto. Laat het document een plotselinge daling zien? Dan kan dat wijzen op geknoei met de teller, stel dus de nodige kritische vragen aan de verkoper.

Opgelet! Sinds 1 juli 2023 is er een belangrijke wijziging aan de Car-Pass: vanaf die datum moet hij ook de actieradius van elektrische voertuigen vermelden. Heel belangrijk, want hoever je kunt rijden met een volle batterij heeft een grote invloed op de verkoopprijs.

4. Zorg dat alle documenten in orde zijn

Voor je het verkoopcontract ondertekent, moet je zeker volgende documenten hebben ingezien:

  • het ‘roze formulier’: is het formulier ‘aanvraag tot inschrijving voertuig’, dat de verkoper ontvangt na de technische keuring en dat je nodig hebt om je tweedehandswagen in te schrijven bij de DIV. Let op: dit document is slechts twee maanden geldig!
  • het onderhoudsboekje van de wagen
  • het gelijkvormigheidsattest of het bewijs van de technische keuring
  • het inschrijvingsbewijs van het voertuig
  • het tweedehandsrapport van de technische keuring
  • de Car-Pass
  • het verkoopcontract: dit is niet verplicht, maar beschermt je als koper. Het vermeldt zowel de gegevens van verkoper en koper, de details van het voertuig, de prijs als de (eventuele) garantieperiode.

5. Vergeet deze verzekeringen niet

Net zoals een nieuwe auto moet je je tweedehandsauto zo goed mogelijk laten verzekeren. Naast de burgerlijke aansprakelijkheid (BA) kun je opteren voor een mini-omnium of een full omnium. Ook een rechtsbijstandsverzekering motorrijvoertuigen is interessant, want ze geeft je recht op juridisch advies en rechtshulp als er een conflict is over een schadegeval met je auto.

6. Full omnium kiezen voor een elektrische occasie of niet?

Voor wagens tot en met 4 jaar is een full omnium zeker een meerwaarde, omdat een tweedehandswagen dan nog een behoorlijke waarde heeft. Voor een elektrische wagen lijkt een full omnium bijna een no-brainer. De schadegevallen die er zijn, hebben aangetoond dat een ongeval met een elektrische wagen tot hoge herstellingskosten kan leiden, vooral omwille van de complexere elektronica.

Hoe oud je auto ook is, als er geen total loss is dan dekt een full omnium de volledige herstellingskosten. Bij een ongeval kunnen die kosten makkelijk hoog oplopen, dus ook die overweging moet meespelen in je beslissing. Als alternatief kun je ook een mini-omnium overwegen, die je verzekert tegen brand, diefstal of inbraak, glasbreuk, aanrijding met dieren, storm en hagel en andere natuurkrachten.

Wil je een elektrische auto tweedehands kopen? Kies voor een goede en voordelige autoverzekering. Via onze vergelijkingstool vind je de beste autoverzekering voor je auto.