Als je in je nieuwe huurwoning trekt, moet je als huurder in samenspraak met de verhuurder een plaatsbeschrijving (laten) opstellen. Maar hoe je dat? Hoeveel kost het en wie betaalt? En wat gebeurt er als je weer vertrekt?
Waarom is een plaatsbeschrijving voor een huurwoning nodig?
Stel dat je de perfecte huurwoning hebt gevonden, maar dat er enkele kleine gebreken zijn waarvoor je op het einde van je huurcontract niet wil opdraaien. Denk aan een barst in het keukenwerkblad of een vlek in het vast tapijt. Het is belangrijk die schade te vermelden in een plaatsbeschrijving, die je samen met de verhuurder opstelt.
Een verplichte plaatsbeschrijving registreert in detail de staat van de huurwoning, inclusief alle schade, op het moment dat je het pand betrekt. Op het einde van de huur maakt het een vergelijking mogelijk tussen de ‘aanvangsstaat’ en de ‘eindstaat’ van de huurwoning, aan de hand van een nieuwe plaatsbeschrijving. Zo vermijd je dat je op het einde van de huurtermijn opdraait voor schade die je niet hebt veroorzaakt, en dat de verhuurder een deel van de huurwaarborg inhoudt.
Zelf een plaatsbeschrijving voor een huurwoning opstellen?
Je kan in samenspraak met de verhuurder aan het begin en het einde van het huurcontract een ‘ingaande’ en een ‘uitgaande’ plaatsbeschrijving opstellen. Dat is gratis. Zowel de verhuurder als de huurder moeten bij de opmaak van het document aanwezig zijn, en moeten beiden het document ondertekenen. Als huurder krijg je een kopie van het ondertekende exemplaar. Je moet de plaatsbeschrijving ten laatste tijdens de eerste maand van bewoning opstellen. De verhuurder moet de plaatsbeschrijving als bijlage bij het huurcontract toevoegen.
Waarom de plaatsbeschrijving door een expert laten opstellen?
Voor de zekerheid en om betwistingen te vermijden, kan je ook een deskundige aanstellen om de plaatsbeschrijving op te stellen. Vaak is dat een immomakelaar, een vastgoeddeskundige of een notaris. Hij of zij kent de materie door en door, kan de knoop doorhakken bij onenigheid, en kent het jargon in de vastgoedwereld. Gemiddeld kost een plaatsbeschrijving van een appartement 300 euro. Voor grotere woningen is de prijs nog hoger. Normaal gezien delen huurder en verhuurder de kosten.
Wat moet de plaatsbeschrijving precies vermelden?
Je maakt best een plaatsbeschrijving per ruimte. Schrijf dus zowel voor living, slaapkamer(s), keuken en bijvoorbeeld kelder de staat van de verschillende onderdelen puntje per puntje op.
Het gaat dan over:
- deuren
- ramen
- muren
- plafond
- verf
- vloerbekleding
- radiatoren
- plinten
- elektriciteit
- fornuis
- sanitair in de badkamer
Je gebruikt best standaardvermeldingen zoals nieuw, in zeer goede staat, in goede staat, gebruikt, versleten, in slechte staat. Noteer alle krassen, bulten en beschadigingen, maar ook schimmel, opstijgend vocht en slijtagesporen. Hoe gedetailleerder, hoe beter. Op de website advo-recht vind je een modeldocument van een plaatsbeschrijving.
De plaatsbeschrijving als bewijs om je huurwaarborg te claimen
Wil de verhuurder je op het einde van het huurcontract verantwoordelijk stellen voor schade die er al was aan het begin van het huurcontract? Dan is de ingaande plaatsbeschrijving het perfecte bewijs om de klacht van je huisbaas te betwisten. Zo kan je ook eisen dat hij je de volledige huurwaarborg terugstort. De plaatsbeschrijving kan zelfs handig zijn om tijdens de huurperiode je verhuurder aan te zetten om een noodzakelijke herstelling uit te voeren. Alle mankementen van de huurwoning staan immers zwart op wit genoteerd.
Moet je de plaatsbeschrijving aan je verzekeraar bezorgen?
Je hoeft de plaatsbeschrijving van je huurwoning niet aan je verzekeraar te bezorgen. Ze kan wel interessant zijn om bij een schadegeval zoals een brand, gedetailleerd aan te tonen in welke staat de huurwoning zich bevond vóór de brandschade.
Trek jij binnenkort in een nieuwe huurwoning? Vergeet naast je plaatsbeschrijving ook je brandverzekering niet. Vergelijk bij Mijnvergelijker.be verschillende brandverzekeringen en sluit de goedkoopste brandverzekering af!